... Objektif asas dalam mana-mana sistem pendidikan adalah untuk memastikan setiap murid dibekalkan dengan ilmu dan kemahiran untuk berjaya dalam kehidupan...

Monday, August 10, 2015

KONVENSYEN PENDIDIKAN KEBANGSAAN KE-21 DAN PERSIDANGAN GABUNGAN MAJLIS GURU BESAR MALAYSIA KE-33

KONVENSYEN PENDIDIKAN KEBANGSAAN KE-21
DAN 
PERSIDANGAN GABUNGAN MAJLIS GURU BESAR MALAYSIA KE-33

TARIKH: 10 - 13 OGOS 2015

TEMPAT: DE BARON RESORT LANGKAWI, KEDAH DARUL AMAN


Tema Konvensyen:
"Guru Besar: Membina Ilmu Menyempurnakan Akhlak"


                                                     PENGENALAN
Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia berhasrat merealisasikan Konvensyen Pendidikan Guru Besar Malaysia Ke-21 dan Persidangan Perwakilan Kebangsaan Ke-33 sebagai satu wadah ke arah mengubah peranan Guru Besar sebagai pengurus sekolah secara tradisional kepada pemimpin organisasi yang sentiasa peka dengan perkembangan pendidikan dunia. Guru Besar juga perlu peka dengan Dasar Transformasi yang diilhamkan oleh kepimpinan negara dan Kementerian Pendidikan Malaysia.

                                   RASIONAL
Selari dengan Dasar Transformasi Pendidikan Negara, Guru Besar perlu meningkatkan kefahaman tentang hala tuju negara dalam bidang pendidikan untuk meningkatkan keberkesanan pendidikan sekolah rendah sebagai pemangkin kepada objektif dan hala tuju Kementerian Pendidikan Malaysia.
Bersesuaian dengan tema “Guru Besar: Membina Ilmu, Menyempurnakan Akhlak” kita semua selaku Guru Besar yang merupakan tonggak pendidikan rendah di negara ini perlu memainkan peranan yang aktif dalam menjayakan Dasar Transformasi Pendidikan Negara. Pengurusan sekolah masa kini sememangnya mencabar dengan berbagai isu dan perkembangan baharu dalam pendidikan. Kita perlu bersedia dengan berbagai langkah dan pendekatan untuk mengatasi cabaran dan halangan yang dilalui sepanjang melaksanakan tugas di sekolah.
Melalui Dasar Transformasi Pendidikan, kita berharap agar modal insan yang bakal dilahirkan mempunyai nilai jati diri yang tinggi untuk bersaing di persada dunia. Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) akan direalisasikan sebagai wadah perjuangan pendidik seluruh negara demi mengangkat martabat pendidikan kita bertaraf dunia. Bersama-sama merealisasikan Dasar Transformasi Pendidikan dengan berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan demi menjayakan matlamat 1Malaysia “Rakyat didahulukan Pencapaian diutamakan”.

                                          OBJEKTIF

 4.1 Memberi pendedahan kepada semua Guru Besar di Malaysia dengan ilmu 
       dan pengetahuan yang jelas tentang konsep Dasar Transformasi Pendidikan
       Negara.

 4.2 Mempertingkatkan keupayaan memimpin dan mengurus secara profesional
      dalam kalangan Guru Besar.

 4.3 Membantu Guru Besar dalam usaha melonjakkan sekolah ke arah Sekolah
       Berprestasi Tinggi .

4.4 Memartabatkan profesionalisme semua Guru Besar.

No comments:

Post a Comment