... Objektif asas dalam mana-mana sistem pendidikan adalah untuk memastikan setiap murid dibekalkan dengan ilmu dan kemahiran untuk berjaya dalam kehidupan...

Thursday, August 20, 2015

Dialog Prestasi 1BestariNet 3/2015 Negeri Selangor

Hari ini kami menghadiri sesi dialog tersebut yang dipengerusikan oleh Tuan Hj Mohd Salleh Mohd Kassim, Timbalan Pengarah Pendidikan.

Agendanya ialah
1- Aluan Pengerusi
2- Status 1BestariNet - BTPN
3- Status Aduan - YTL Comms
4- Dialog
5- Selesai
YDP En. Alwan bin Ginen dan NYDP En. Sukimin Juki mewakili MGB SK Selangor


Pembentangan Status Akses Internet Sekolah Rendah

Penyelenggaraan Peralatan ICT

Dialog sedang berlangsung
Berikut ialah antara butir perkara yang disampaikan dalam dialog tersebut:

  1. Menjelaskan tentang beza antara capian internet dan Frog VLE. Sekiranya sekolah menggunakan ISP tunggal (1BestariNet) maka aktiviti Frog VLE akan terganggu jika prestasi bekalan capaian internet di tahap lembap.
  2. Dalam Konvensyen Pendidikan Kebangsaan di Langkawi pada 10-13 Ogos 2015 lalu, majoriti negeri menyampaikan mengenai prestasi buruk capaian internet 1bestariNet sehinggakan wakil dari Sarawak menyarankan agar ditamatkan segera kontrak syarikat pembekal. Ia menjadi isu besar yang diperkatakan dalam konvensyen ini.
  3. Mempersoal tahap privacy alamat emel @yes.my. Ia sudah dibangkitkan lama (2013) namun sehingga hari ini seolah-olah tiada tindakan konkrit yang diambil untuk memperbaikinya. Antara kelemahan alamat emel yes ialah:
  4. Kata laluan e-mel @yes.my boleh diperoleh dengan mudah kerana aplikasi Frog menyediakan fungsi khas untuk melihat kata laluan semua (guru, staf, ibubapa, pelajar) kepada pentadbir sistem. Cara ini dirasakan tidak sesuai memandangkan e-mel rasmi sewajarnya mempunyai kerahsiaan yang tinggi.
  5. Walaupun @yes.my merupakan gmail, namun penggunaannya masih tidak diterima oleh Blogger (blogspot.com). Blogger adalah salah satu daripada komponen Google yang menyediakan blog kepada penggunanya. Secara tidak masalah Ini telah menyebabkan pengguna perlu mempunyai akaun e-mel lain (berdaftar sebagai akaun Google) untuk membolehkannya diterima mengurus Blogger.
  6. Ketiadaan peralatan ICT di sekolah perlu diambil kira serius oleh pihak Jabatan Pendidikan bagi memastikan sekolah tidak ketinggalan dalam penggunaan ICT.
  7. KPI penggunaan Frog VLE tidak benar-benar tepat menggambarkan matlamat/objektif Frog VLE. Memohon agar ciri-ciri KPI ini disebarkan kepada semua sekolah.
  8. Meminta pihak disediakan SOP yang jelas tentang permulaan rasmi penyerahan Frog VLE kepada sekolah-sekolah baru. Buat masa ini tidak ada langsung dan sekolah seolah-olah dibiarkan mencari sendiri maklumat mengenainya.
  9. Minta agar JU Frog VLE dilantik di kalangan pengguna Frog VLE kerana mereka lebih memahami masalah aplikasi dan masalah pelaksanaan di sekolah

No comments:

Post a Comment